En blog om mine to små mirakler.

16. jan. 2012

Liva

16. jan. 2012  at 09.29
Der er rigtig mange der har spurgt mig hvordan Liva klarer alt det her, så nu vil jeg fortælle lidt :)

Vi har fra starten af graviditeten indvolveret Liva så meget som muligt, dog kun som hun selv har haft lyst til.
Hun var den første der fik at vide at der lå en baby i mors mave og hun blev ovenud lykkelig. Hun for rundt, hoppede i sofaen og råbte "jeg skal være storesøster, jeg skal være storesøster".
Hun har fulgt rigtig godt med i det hele. Har spurgt til babyen, nusset maven, kysset den og fortalt den at hun var dens storesøster, at hun elskede den og nok skulle passe på den. Meget rørende!!!

Nu kom Mikkel jo så til verden før han var klar! Det betød at vi kom til at opholde os rigtig meget hos ham på sygehuset og det er altså bare ikke et særlig sjovt sted for en 4-årig med krudt i rumpen.

Min mor tog ferie da Mikkel blev født så hun tog sig ekstra meget af Liva. Liva er helt tryg ved at være hos mormor og bedstefar, så det var helt perfekt.
Nogle dage holdt hun fri og hyggede med mormor, andre dage kom hun i børnehave.
Det var vigtigt for os og hende at hun fik så normal en hverdag som muligt.

I starten ville hun slet ikke snakke om sin lillebror eller fortælle at hun var storesøster. Men sikke en skuffelse det også må have været for hende at se ham.
Hun havde længe snakket om hvordan hun skulle kramme ham og kysse ham når han kom... og så måtte hun ikke engang røre ved ham...

Efterhånden blev det lidt bedre og da han kom i åben seng blev det lidt nemmere for Liva. Nu kunne hun nusse ham lidt og holde ham i hånden. Det ville hun rigtig gerne.
Ofte er det hende selv der ytrer ønske om at komme ud og besøge Mikkel, og det får hun som regel lov til.

Efter vi så er flyttet på H1 er hun blevet endnu gladere for ham! Nu er det første hun spørger om, når hun kommer, om hun må holde ham. Og hun er bare sød!!! Sidder bare ligeså stille og aer ham og holder ham i hånden. Hun er en meget kærlig og god storesøster!

Vi har faktisk været imponeret over hvor godt hun har klaret det! Vi oplever ganske lidt ind imellem, f.eks. har hun lidt letter til gråd end tidligere og ind imellem kan hun godt blive rigtig gal.
Hun var en dag meget sur på mig og kylede en gummistøvle efter mig. Normalt ville hun få skæld ud, men denne gang fik hun et knus i stedet for, det havde hun vist mere brug for.

Alt i alt klarer hun det faktisk imponerende godt!!! Den anden dag snakkede jeg med en pædagog i børnehaven, som sagde at de slet intet kunne mærke på Liva, så hvad end vi gør var det godt!
Det er dejligt at få at vide :)

2 kommentarer:

  1. jeg blir helt rørt. hvor er det dejligt at hun kan kapere det her, for det har da været en temmelig barsk omgang. jeg sad hos min mor og Per igår og skulle fortælle om hvordan det nu går med Mikkel, og jeg var ærlig talt ved at komme til at græde flere gange, så rørende og overvældende er jeres historie!
    og hvor er det godt, at i sådan en episode som den med gummistøvlen, der kan du se igennem vreden og se hvad der egentlig ulmer inde i den 4-årige krop, for jeg tror også, at knus var bedre end skæld ud <3
    Du er en fantastisk mor, Tina!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu er det mig der hyler...

      Det er virkelig svært at være mor på den her måde, men jeg gør mit bedste...

      Jeg læser også godnathistorier og synger godnatsang for Liva hver aften. Vi gør det over computeren så vi også kan se hinanden imens... det nyder vi begge to!

      Slet

© Miraklerne, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena